Aan de slag in Virtual Reality met WebXR
We hebben onszelf laatst een VR-headset cadeau gedaan. Om Beat Saber te spelen natuurlijk, maar ook om lekker mee te knutselen. Er zijn native ontwikkelomgevingen voor zo’n beetje elke headset die op de markt te krijgen is, maar er is ook een W3C specificatie voor VR- en AR-applicaties, gezamenlijk vaak XR genoemd. Die specificatie heet WebXR en breidt het 2D web uit met de derde dimensie.
Nu is de W3C specificatie vrij low-level dus is het lastig daar een toepassing mee te maken, maar er zijn al frameworks ontwikkeld die het veel makkelijker maken. Een van die frameworks is A-Frame en daarmee heb ik al een simpele viewer geknutseld voor de panoramafoto’s die ik in de loop van de tijd heb gemaakt.
Met een desktop browser kan je die pagina gewoon openen en in XR-emulatie bekijken, met een headset krijg je een “immersieve ervaring” zoals dat zo mooi heet.
Kijk maar eens naar het panorama van de Pont du Gard in VR wat ik afgelopen vakantie heb gemaakt.
Ik wil de viewer nog verder uitbreiden zodat het een echte applicatie is waarin je meerdere panorama’s kan bekijken, want ze komen in VR echt veel beter tot hun recht dan op een plat beeldscherm.
Webmentions
Heb je een reactie op dit artikel geschreven? Stuur me een webmention! Het kan een paar dagen duren voordat je reactie hier verschijnt.